tisdag 16 augusti 2016

Inskolningar, målande och projektmodellen

I början av varje termin startar med en slags undersöknings- och inventeringsfas; barnen får bekanta sig med det material vi har tillgängligt och pedagogerna dokumenterar, diskuterar och reflekterar kring barnens intressen och eventuella utmaningar vi kan förbereda relaterat till det barnen verkar tycka är extra intressant/roligt!


Idag fick ett gäng barn måla. Målningarna ska senare lamineras och sättas upp på väggen (Så håll utkik!). Vissa av oss har en förkärlek för glitter och då är det bra om glittret håller sig på plats. Delvis för att underlätta en säker hemtransport av barnens alster och pyssel...



När vi har en klarare bild av vad barnen brinner särskilt mycket för, och som finns som en gemensam nämnare i barngruppen, bestämmer pedagogerna ett ämne som vi arbetar med i projektform; varje projektförmiddag utvärderas och eventuella repetitioner och/eller utmaningar förbereds inför nästa tillfälle. Under tiden får barnen dansa, måla, baka/bygga med play-doh och sand, spela fotboll, läsa, bygga och köra med vår tågräls och annat som faller oss in!

  
 

2 kommentarer:

  1. Kul med nya barn! De små barnen är tydligen poppis hos min dotter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju alltid trevligt att få vara "stor" och vara den som kan och visa de små hur det går till på förskolan! :)

      Radera